Mencari kebenaran disebalik apa yang kita nampak benar

Assalamualaikum...

Perkembangan teknologi membolehkan sesiapa saja boleh menyebarkan maklumat samaada dari segi penulisan, gambar mahupun video. Maklumat yang disampaikan boleh menjadi fitnah jika penulisannya diubah dari cerita sebenar, gambar diedit dari gambar sebenar ataupun video yang diedit mahupun di sunting.

Seperti kata seorang sahabat, "kita berada dalam zaman kekeliruan" dimana apa yang kita lihat dan dengar adalah nampak benar tetapi sebenarnya salah ataupun apa yang kita lihat dan dengar adalah nampak salah tetapi sebenarnya benar.


Oleh itu, segala apa yang kita terima samaada melalui pembacaan (terutama dalam alam maya), melihat gambar dan menonton video perlulah diselidik dan dikaji untuk mendapat kesahihan sumber supaya apa yang akan kita kongsikan adalah bermanfaat dan diterima Allah dan supaya kita tidak tergolong kepada orang-orang yang menyebarkan fitnah.

Kadang-kadang kita menyalahkan butang "Share" dalam facebook yang boleh menyebabkan fitnah disebarluaskan tetapi sebenarnya, butang "Share" tak salah, yang salah adalah orang yang "Share" sesuatu berita itu tanpa usul periksa dengan kesahihan sumber-sumber yang benar.

Muhasabah diri... -_-

2 Comments

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Previous Post Next Post