Perbezaan ujian dan hukuman Allah

Assalamualaikum....

Setiap orang ada masalah, dan kita sebagai umat Islam yang beriman kepada Allah dan Rasul menganggap setiap masalah itu adalah ujian dari Allah.

Allah memberikan ujian bukan hanya ketika kita mengalami masalah, maksudnya jika perkara buruk berlaku pada diri kita, itu adalah ujian. Sebenarnya, ketika kita senang juga merupakan ujian dari Allah.

Allah memberi ujian adalah untuk menguji kita samaada kita mengingatiNya ketika kita ditimpa musibah ataupun ketika kita berada dalam kesenangan.


Setiap orang menerima ujian yang berbeza dan Allah memberi ujian mengikuti kemampuan kita. Ada manusia diuji dengan harta kekayaan, ada orang diuji dengan kemiskinan. Adakah dengan harta kekayaan menyebabkan kita jauh dari Allah dan adakah dengan kemiskinan menghalang kita dari mengingati Allah?

Tapi kita tidak tahu adakah itu ujian ataupun hukuman dari Allah? Macam mana kita nak tahu itu adalah hukuman atau ujian dari Allah?

Saya ada terbaca, macam mana kita nak tahu itu ujian atau hukuman ialah apabila ujian yang diberikan Allah akan mendekatkan lagi diri kita dengan Allah tetapi hukuman akan menjauhkan diri kita dengan Allah. Nauzubillah.

Semoga kita dapat muhasabah diri. Sekian

1 Comments

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Previous Post Next Post